Zo maak je een goede planning

Zo maak je een goede planning
juni 30, 2020 admin
Plannen

Maak jij een weekplanning? Voor mij werkt dat ideaal! Op zondag ga ik altijd even zitten voor de planning van aankomende week. Dat hoeft niet veel tijd te kosten. Een kwartiertje is vaak genoeg.
Denk aan (thuis)school voor de kinderen, (thuis)werken, boodschappen doen, sporten, iets leuks met vriend(inn)en…

Zo pak je het maken van een goede planning aan:

• Bekijk welke verplichte afspraken er privé op de planning staan. Voor jezelf, maar ook voor je kinderen. En wanneer je partner weg is en jij dus thuis moet zijn voor de kinderen (of oppas moet regelen). Denk aan een bezoek aan de tandarts of een 10-minuten-gesprek op school.

• Inventariseer welke afspraken je zakelijk hebt. Ben je in loondienst? Dan zijn dat je werkdagen (die natuurlijk ook kunnen bestaan uit verschillende werkafspraken). Werk je als zzp’er, dan zijn dat bijvoorbeeld afspraken bij een klant, het schrijven van een offerte of factuur, het doen van je administratie of het bijhouden van je website.

• Plan huishoudelijke taken in, zoals opruim- of schoonmaakklussen. En het moment dat je boodschappen gaat doen. Of het wegwerken van de strijk. Er zijn waarschijnlijk genoeg dingen die ‘moeten’ aankomende week.

• En last but not least: plan vooral je vrije tijd in! Heel belangrijk! Er zijn mensen die daarmee starten in hun planning. En dat zijn vaak mensen die heel goed zijn in plannen. Denk aan een etentje met een vriend(in), een mooie wandeling met de hond, of je sportuurtje(s).

Pak je agenda of weekplanner erbij en zet alles erin. Houd ook ruimte vrij voor reistijd en voorbereidingstijd. Mensen plannen vaak te weinig tijd in, waardoor je achter de feiten aan blijft lopen. En het gevoel hebt dat je niks hebt bereikt, terwijl je hartstikke veel hebt gedaan.

Ik maak zelf gebruik van de Structuurjunkie planner. De ideale planner, als je het mij vraagt!

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*