
Verhuizen zorgt vaak voor stress omdat het veel veranderingen met zich meebrengt. We zijn onzeker of het wel net zo leuk wordt in de nieuwe buurt. Je moet aan zoveel dingen denken, terwijl de dagelijkse werkzaamheden ook gewoon doorgaan. Dat vreet energie.
Begin dus, zodra je weet dat er een verhuizing aankomt, met de voorbereidingen voor je verhuizing!
1. Wat heb je te besteden?
Er zijn tal van mogelijkheden om je verhuizing vorm te geven. De keuzes die je hierbij maakt hangen voor een groot deel af van je budget. Heb je de middelen om zaken uit te besteden? Wil of moet je alles zelf doen? Is er geld om nieuwe dingen aan te schaffen? Bereken dus eerst wat je aan de verhuizing uit wilt en kan geven.
2. Hoeveel tijd heb je?
Het mag duidelijk zijn: hoe meer zaken je uit kan besteden, hoe minder tijd je zelf in de verhuizing hoeft te stoppen. Aan de hand van je budget kan je gerichte keuzes maken. Houd er rekening mee dat hoe meer klussen je uitbesteedt, hoe zorgvuldiger je je planning moet maken. Je moet vooraf goed nadenken in welke volgorde je bijvoorbeeld vakmannen in je woning wilt laten klussen. Wat moet eerst en wat kan even wachten. Vraag goed uit hoeveel tijd ze nodig hebben voor de klus. En plan dit ruim. Werkzaamheden lopen regelmatig uit en niets vervelender tijdens een verhuizing geen speling te hebben: dat zorgt voor stress! Zet deze afspraken gelijk in de verhuisplanning.
Ga je veel zelf doen? Beslis dan hoeveel tijd je aan welke klus kwijt bent. Plan ook dit ruim. Dan zit je met wat tegenslagen niet gelijk omhoog. Plan realistisch: hoeveel tijd kán je hiervoor vrij maken. Je zal je werkagenda en (gezins) privéagenda naast elkaar moeten leggen om een realistische planning te kunnen maken.
3. Verhuisbedrijf of niet?
Door je budget duidelijk te krijgen kan je de keuze maken om al dan niet een verhuisbedrijf in te schakelen. Kies je voor een verhuisbedrijf? Leg dan zo snel mogelijk de verhuisdatum vast. Zo weet je zeker dat ze een plekje voor je hebben op het moment dat het jou het beste uitkomt. Ga om tafel met minimaal twee verhuisbedrijven. Er zit flink wat verschil in kwaliteit. Vraag gerust eens na welk bedrijf buren, familie of vrienden hebben ingeschakeld en of ze tevreden waren.
Misschien ben je gezegend met behulpzame vrienden of familie die er niet vies van zijn de handen uit de mouwen te steken. Hartstikke fijn natuurlijk! Vergeet ook hen niet op tijd ‘te reserveren’. Het zou toch vervelend zijn als er op het ‘moment suprême’ niemand thuis geeft omdat er andere plannen zijn gemaakt.
4. Opruimen, uitzoeken, weggooien en inpakken
Met dit onderdeel kan je al vroeg in het verhuisproces beginnen. Ook als de verhuizing nog even op zich laat wachten is het verstandig om bijvoorbeeld seizoensgebonden spullen al uit te zoeken en te schiften. Maar ook de boekenkast hoeft niet te wachten tot het laatste moment. Geschikte ruimtes om te starten wanneer de verhuizing nog even duurt zijn de zolder en de schuur. Doe hier vast het voorwerk. Pak dozen gericht in en zet ze op een plek waar ze niet (of het minst) in de weg staan.
5. Leg een ‘Verhuismap’ aan
Super frustrerend is het als je steeds losse papieren met betrekking tot de verhuizing op moet zoeken: Wat had ik ook alweer met de verhuizer afgesproken? Wanneer komt de schilder? Hoe ver ben ik met de Checklist? Had ik die offerte nou wel of niet goedgekeurd?
Om dit voor te zijn is het handig om alle papieren die te maken hebben met de verhuizing te bewaren in een ‘Verhuismap’. Het is zo simpel als een ordner te pakken en hier (op categorie) direct alles in te stoppen wat met de verhuizing te maken heeft. Zo heb je alles bij de hand.
6. Plannen, plannen, plannen
En daar komt ie weer: de planning! Verhuizen zonder planning vraagt om moeilijkheden. Stop daar dus tijd in. Maak een duidelijke overzichtelijke planning in de vorm van een ‘tijdlijn’. Ik maak deze voor mijn klanten in Excel. Je kan makkelijk met kleuren werken en verschillende personen erin zetten…
1. Zet alle klussen onder elkaar op een aparte regel
2. Zet de data met weeknummers bovenin
3. Verdeel de acties in categorieën, bv
• Algemeen
• Voorbereiding
• Verhuizen naar een nieuwe gemeente
• Verbouwen en inrichten
• Laatste dagen voor de verhuizing
• Verhuisdag
• Na de verhuizing
4. Vermeld wie wat doet. Werk met kleuren (bv. jezelf, je partner, familie, een klusbedrijf). Geef het vakje op de actieregel onder de juiste datum de kleur van de persoon die dit doet.
5. Vermeld -als je kinderen hebt- in een apart tabelletje of je op bepaalde dagen oppas moet regelen
De kunst bij plannen is om terug te rekenen vanaf de sleuteloverdracht of verhuisdag. Bekijk hoeveel tijd je nog hebt voor elke klus. Reken uit wat je elke week kan doen en vul de klussen in op de tijdlijn.
Checklists Verhuizen
Ik heb een aantal Checklists voor je gemaakt waarop veel terugkomende klussen en acties staan.
• Checklist: Bereid je verhuizing voor
• Checklist: Geef adreswijzigingen door
• Checklist: Verhuizen
Hulp bij verhuizen?
Ga je verhuizen en weet je niet hoe je het aan moet pakken? Neem dan gerust contact met mij op voor op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Je kan me bellen of appen op 06 – 424 77 848, mailen naar info@ilseorganized.nl of het contactformulier invullen op de website.
Op deze pagina kan je lezen wat ik zoal voor je kan betekenen tijdens het verhuistraject.
Lees ook mijn vorige BLOG over verhuizen.