Opruimen: 7 Tips die het makkelijker maken

Opruimen: 7 Tips die het makkelijker maken
april 21, 2020 Ilse Matthijsen
Opruimen

Opruimen: voor veel mensen blijft het een doorn in het oog. Het is ondankbaar werk, moet bijna elke dag opnieuw, het opruimen zelf geeft geen energie en er lijkt geen eind aan te komen. Probeer je eens te focussen op het eindresultaat in plaats van het opruimen zelf. Want dat is waar je waarschijnlijk wél warm voor loopt! Een opgeruimd huis voelt heerlijk aan. Het geeft je rust en overzicht. En dus de tijd om weer leuke dingen te doen!

1. Neem een beslissing over je spullen

Heb je iets in je hand? Beslis wat ermee moet gebeuren. Mag het weg? Doe dat dan gelijk. Wil je het houden? Prima, maar geef het een vaste plek. Zo ontstaat er geen rommel. En dat is waarschijnlijk hetgeen dat je onrustig maakt en waar je vanaf wilt.

2. Geef alles een vaste plek

Spullen die een vaste plek hebben slingeren niet meer rond. Je legt ze gelijk op de juiste plek. Je weet waar het hoort, dus is het een stuk makkelijker het daar weer op te ruimen. Je hoeft alleen maar de keuze te maken wat de plek wordt. Hoort het op de slaapkamer, in de keukenla of in het wandkastje? Het scheelt je in het vervolg tijd om na te denken waar je het opbergt. En -misschien nog wel belangrijker- het scheelt tijd om te zoeken. Je weet namelijk waar het ligt!

3. Kies een logische plek

Heb je een vaste plek gekozen? Zorg er dan ook voor dat het een logische plek is. Leg je notitieblokje voor je boodschappen in een keukenla en niet op de studeerkamer. De kans dat je elke keer naar boven loopt als je het nodig hebt is klein. De kans dat je het elke keer weer boven weglegt nog kleiner. En dat zorgt dan weer voor rommel.

4. Kies één plek per soort

Vaak bewaar je op verschillende plekken in huis dezelfde spullen. Scharen op je bureau en in de keukenla. Paperclips op de studeerkamer en in de woonkamerkast. De kans is groot dat wanneer je het nodig hebt, je het toch niet kan vinden. Ook neemt het extra ruimte in, terwijl het niet nodig is. En je koopt het eerder bij, terwijl je het nog hebt. Dat kost tijd en geld. Dus één soort, één plek!

5. Zet een kookwekker als je opruimt

De tijd vliegt voorbij als je aan het opruimen bent. Je wordt afgeleid door de spullen die je tegenkomt: foto’s, papieren, vakantieboeken. Voor je het weet ben je een uur verder, maar heb je eigenlijk niets gedaan. Zet een kookwekker als je opruimt en spreek met jezelf af dat je je niet laat afleiden voor de wekker afgaat. Ben je klaar? Dan kan je kijken in de spullen die je bent tegen gekomen. Eerder niet.

6. Kan je het NU doen? Doe het dan NU!

Je bespaart jezelf enorm veel tijd door kleine klusjes direct af te ronden. Denk aan een belletje naar de tandarts om een afspraak te maken. De schroevendraaier terug in de schuur leggen. De vuilniszak weggooien. Als je het opschrijft op je to-do-lijst dan wordt deze super lang. En dat werkt demotiverend. Ben je binnen 5 minuten klaar? Rond het gelijk af!

7. Maak ‘s avonds een opruimrondje

Ben je klaar voor vandaag? Trek dan nog even 10 minuten uit voor een rondje door je woonkamer. Maak je aanrechtblad en eettafel leeg en doe het af met een doekje. Loop door je woonkamer, keuken, hal en WC en ruim alles op dat niet op zijn plek ligt of weg kan. Leg spullen op de trap die mee naar boven moeten. Stop schoenen in de schoenenkast. Leeg de vuilnisemmer. Het kost je maar 10 minuten, maar je start de volgende dag een stuk fijner!

Opruimcoach inschakelen?

Kom je er toch niet uit met deze tips? Of ga je liever samen aan de slag? Neem dan gerust contact met mij op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Je kan me bellen of appen op 06 – 424 77 848, mailen naar info@ilseorganized.nl of het contactformulier invullen. Dan komen we er samen wel uit!