Verhuizen? Zo pak je het aan!

Verhuizen? Zo pak je het aan!
juli 8, 2020 Ilse Matthijsen
Verhuizen

Een tijdje terug startte ik met een opruimtraject bij een gezin met drie kinderen. Tijdens het kennismakingsgesprek vertelde mijn klant dat ze mijn hulp in had geschakeld om haar huis aan kant te krijgen. Maar ook alvast op wilde ruimen omdat er ‘ooit’ nog een verhuizing op de planning stond. Na twee opruimsessies kreeg ik een appje ‘Ilse! Heb je tijd? Ons huis is vrij onverwacht verkocht en nu moeten we snel verhuizen. Ik weet niet waar ik moet beginnen. Help!’

Feestje of stress?

Voor sommige mensen is verhuizen een feestje! Planningen maken, Excel lijstjes invoeren, checklists afvinken, spullen uitzoeken, dozen inpakken, plattegronden uittekenen…
Andere mensen krijgen er slapeloze nachten van. Waar moet je beginnen, hoe pak je het aan, wat moet er gebeuren? Lukt het mij wel? Het staat niet voor niets op nummer 3 in lijst met de meest stressvolle gebeurtenissen in je leven.

Dit komt door de veranderingen die het met zich meebrengt. De meesten van ons zijn gewoontedieren. En laat verhuizen nou net enorm veel veranderingen met zich meebrengen. Misschien verhuis je naar een andere stad, maar ook als je in hetzelfde dorp blijft, kan het stress opleveren.

Daarnaast zijn we bang dat we spijt krijgen van onze keuze. Is de nieuwe buurvrouw wel net zo leuk? Wat als de kinderen niet kunnen aarden?

En het kost natuurlijk ontzettend veel energie. Je moet aan wel 101 dingen denken, het gewone werk gaat daarnaast ook gewoon door. Goed moment om een Professional Organizer in te schakelen!

Verhuizen

Op internet is zoveel te vinden om je verhuizing wat makkelijker te maken. Denk aan Checklists (ik heb er zelf ook een paar voor je gemaakt. Die vind je onderaan deze BLOG) en lijsten met tips. Maar ook met die lijstjes in je hand, kan het nog weleens lastig zijn.

Neem het inpakken. Een methode is lukraak alles in een doos gooien en deze in het nieuwe huis weer uitpakken. Maar je hebt juist NU de kans om je spullen echt eens goed uit te zoeken, te ordenen en in te pakken. Zodat alles in je nieuwe huis op de juiste plek terecht komt. Maar hoe pak je dat nou aan?

De verhuisvraag

Mijn klant vroeg me de verhuizing te begeleiden van begin tot het eind. Dus: waar start je, hoe pak je het aan en hoe zorg je ervoor dat de nieuwe woning zo snel mogelijk je thuis wordt…

Stap voor stap de verhuizing voorbereiden

We zijn aan de gang gegaan met een stappenplan…

1. Plattegronden vergelijken

We startten met het bekijken van de plattegronden van de oude en de nieuwe woning. Heb je die niet? Dan kan je zelf een schets maken: Welke ruimtes heb je nu en welke ruimtes heb je in de nieuwe woning. Moeten er ruimtes samengevoegd worden? Of krijg je er juist meer kamers bij?

• Elke ruimte in het oude huis én het nieuwe huis gaven we een naam. In sommige gevallen betekende dit dat de spullen van die ruimtes (bijna) 1 op 1 ingepakt konden worden. Denk aan de slaapkamers en badkamer. (Ik raad wel aan om alsnog kritisch te bekijken wat je meeneemt.) Enkele ruimtes verschilden van elkaar: de bijkeuken, het washok, een extra kamer in het nieuwe huis… Maar zo mistte er bijvoorbeeld een bijgebouw bij de nieuwe woning die er nu wel was.

• We bespraken vervolgens wat het gezin in de ruimtes in het nieuwe huis wilde doen. (Relaxen, tv-kijken, boek lezen, spelen, een hobby uitoefenen, opslagplaats, werken, etc…)

2. Welke spullen horen waar

Nu er op papier stond wat het gezin in welke ruimte wilde doen, konden we goed beslissen welke spullen in welke ruimte horen. Dat zorgt ervoor dat je gericht in kan pakken.

Als je hier toch mee aan de slag gaat, neem dan in de beslissing waar je wat wilt bewaren ook de spullen mee die je altijd kwijt bent, of door het huis slingeren. Nu heb je de kans om deze ‘dwaalspullen’ voor eens en altijd een vaste plek te geven! Denk aan batterijen, bureauaccessoires, zonnebrillen, regenkleding, losse muntjes, spaarkaarten etc. Reserveer hier bijvoorbeeld een (keuken)la of kastje voor.

3. Kastruimte voor de spullen

Het gezin beschikte in de oude woning over ontzettend veel ingebouwde kastruimte. Deze opbergruimte ging verloren. Dat betekende dat we goed moesten kijken naar wat er meeging aan spullen en hoeveel kastruimte hiervoor nodig was. We checkten de ingebouwde kastruimte in de nieuwe woning, de kasten die ze over konden nemen en de enkele kast die meeverhuisde. Aan de hand hiervan besloten we hoeveel kasten er aangeschaft moesten worden. Deze bestelden we gelijk, zodat ze voor de verhuizing opgebouwd konden worden.

4. Klussen in de nieuwe woning

Vervolgens inventariseerden we wat er nog gedaan moest worden aan klussen in de nieuwe woning. We bekeken dit per ruimte, maar bundelden dezelfde klussen wel. We bepaalden per ruimte of er genoeg rekening is gehouden met de activiteiten die het gezin hier wil doen (denk aan aansluitingen internet, voldoende licht etc). Deze klussen zette ik op de verhuisplanning die ik voor deze klant maakte.

5. Meubels onder de loep

Daarna werden de meubels onder de loep genomen: wat bleef achter, wat ging mee, wat neem je over in de nieuwe woning, welke meubels komen waar en wat mist er dan nog.

6. En nu inpakken maar

Als al de bovenstaande stappen doorlopen zijn kan je gericht inpakken. Je weet wat je waar wilt bewaren, wat je niet meer nodig hebt (je hebt de activiteiten bepaald) en hoeveel kastruimte je tot je beschikking hebt.

Geef duidelijk op de verhuisdozen aan naar welke ruimte de doos moet. In dit geval hebben we de ruimtes een kleur gegeven: gekleurde stickers op de dozen en een A4 met de kleur op de deur van de ruimte. Zo wist iedereen waar de dozen neergezet moesten worden, handig!

7. Uitpakken

En last but not least komt het uitpakken van de verhuisdozen. Laat dozen niet wekenlang ingepakt staan, maar maak deze klus gelijk af. Want juist dat zorgt voor een ‘bevredigend’ resultaat. Als je bovenstaande stappen hebt gevolgd, dan is dat een fluitje van een cent. De dozen inclusief juiste spullen staan op de juiste plek in huis. De kasten zijn klaar voor gebruik. Dus de verhuisdozen kunnen snel je huis weer uit. En jij kan direct genieten van je nieuwe ‘thuis’!

Checklists Verhuizen

Ik heb een aantal Checklists voor je gemaakt waarop veel terugkomende klussen en acties staan.

• Checklist: Bereid je verhuizing voor
• Checklist: Geef adreswijzigingen door
• Checklist: Verhuizen

Binnenkort plaats ik een Blog met tips hoe je een verhuizing goed kan plannen.

Hulp bij verhuizen?

Ga je verhuizen en weet je niet hoe je het aan moet pakken? Neem dan gerust contact met mij op voor op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Je kan me bellen of appen op 06 – 424 77 848, mailen naar info@ilseorganized.nl of het contactformulier invullen op de website.

Op deze pagina kan je lezen wat ik zoal voor je kan betekenen tijdens het verhuistraject.